Friidrott

Friidrottssektionen bedriver löp och friidrottsträning för alla åldrar. Oavsett om du vill tävla eller bara träna för nöjes skull är du välkommen till oss. Vi har träningsgrupper från 7 år och uppåt till veteraner och långlöpare.

Friidrott ger barn en allsidig träning som är bra för både kropp och själ. De yngsta barnens träning bygger mest på lek och rörelse. Vi smyger successivt in teknikträning i leken. De äldre barnen tränar förutom teknik även spänst, styrka, koordination och kondition.

För äldre, har vi löpgruppen ESCRUNNERS, där vi springer och tränar tillsammas.

Välkomna!

När kan man börja träna?
- Man kan börja träna friidrott från det år man fyller 7 år.

Vilka grenar tränar man?
- Barn och ungdomar tränar så mångsidigt som möjligt och får därför prova på så många som möjligt av friidrottens grenar. I början så "leker" man friidrott för att sedan träna friidrott "på ett lekfullt sätt" för att till slut träna friidrott fullt ut. Utöver ren teknikträning så innehåller friidrotten mycket rörlighet, spänst, styrka, koordination och kondition.

Hur ser träningsgrupperna ut?
- Träningsgrupperna omfattar oftast barn och ungdomar över två årskullar, t.ex. 2012/2013. Pojkar och flickor tränar ihop.

Finns det plats?
- Vi har kö i samtliga träningsgrupper, men återkopplar under terminen om det finns plats i någon grupp

Vill ditt barn börja träna? Anmälan sker via formuläret här. Vi hör sedan av oss när vi har plats för ditt barn.
Vanligtvis sker intagning en gång per år på hösten.

Publicerad: 2022-07-03

Senast uppdaterad: 2024-01-18